Piipahduksia portugalilaisiin kyliin

Lissabonin ja Porton välissä on paljon mielenkiintoisia pienempiä paikkakuntia, joista muutamassa ehdimme pysähtyä Portugalin reissumme aikana.

Sintra, UNESCO:n maailmanperintökohde, sijaitsee puolen tunnin junamatkan päässä Lissabonista. Sinne ei oikeasti kannata yrittää autolla rajallisten parkkipaikkojen takia vaan mennä ihan suosiolla junalla. Perillä on monelaisia kyytivaihtoehtoja, pyörävuokraamoja, takseja ja tuktukeja, joilla pääsee nähtävyydeltä toiselle. Sintrassa tutustuttavaa riittäisi useaksi päiväksi, joten retki kannattaa suunnitella hyvin.

Sintra ei ole kovin kompakti vaan nähtävyyksiä on eri puolilla kylän aluetta. Me otimme juna-asemalta tuktukin, jolla pääsimme 15 eurolla vähän kauempana ja korkeammalla sijaitsevalle Penan palatsille. Se oli upea palatsi, jonka Ferdinand II rakensi 1800-luvulla kuninkaallisen perheen kesäkodiksi.

20180917_124014

Jopa syyskuussa turisteja oli niin paljon, että jouduimme jonottamaan ensin lippuja ja sitten itse linnaan sisäänpääsyä yhteensä varmaan parin tunnin ajan. Onneksi jono kuitenkin eteni koko ajan. Itse asiassa koko linnan kierros tapahtui enemmän tai vähemmän jonossa. Sisätilat eivät kyllä juurikaan eronneet muista näkemistäni linnoista, joten Penan linnan liepeiden ja valtavan puiston tutkiminen voivat olla riittävä elämys. Linnan värikkyys ja hienot arkkitehtooniset yksityiskohdat olivat upeita. Palattuamme Sintran vanhaan kaupaunkiin, kiertelimme vielä sen kapeita kujia ennen kuin palasimme Lissaboniin.

20180917_133859

Pidemmällä rannikolla sijaitsee Obidosin kylä, jossa vierailua ystäväni suositteli minulle. Se on keskiaikaisilla muureilla ympäröity ikivanha kylä, jossa on ollut asutusta paleoliittiseltä kaudelta lähtien (eli tosi kauan). Keltit, roomalaiset ja maurit tietysti antoivat kylälle omat vaikutuksensa ja roomalaiset rakensivat jopa akveduktin. Vuoden 1755 maanjäristys tuhosi jotain historiallisia rakennuksia, mutta kylä on säilynyt hyvänä esimerkkinä keskiaikaisesta kylästä kapeine kivettyine katuineen.

Obidos koostuu muutamasta pääkadusta, joilla on paljon putiikkeja ja kuppiloita. Koko kylä on nopeasti kierretty, mutta sen toisessa päässä on vanha linna ja muurit, joilta on hienot näkymät lähiseudulle. Turisteja kylässä on paljon, mutta sieltä löytyy myös rauhallisempia kujia. Obidosin erikoisuus on kirsikkalikööri, ginja, jota myydään joka paikassa. Ostinkin sitä kotiin tuliaiseksi maistettuani sitä ensin yhdessä baarissa. Tumman suklaan kanssa se oli erityisen hyvää.

20180915_160347

Kun ajoimme Portosta Lissaboniin pysähdyimme summamutikassa muutamassa paikassa matkan varrella. Ensimmäinen pysähdys oli Aveiron kaupungissa. Se oli onnekas valinta, sillä yliopistokaupunki Aveiro osoittautui hurmaavaksi. Erilaisilla laatoilla koristellut talot olivat täällä erityisen kauniita ja kaupungissa olisi riittänyt tutkittavaa vaikka koko päiväksi. Jälkeenpäin kuulin, että Aveiroa kutsutaan Portugalin Venetsiaksi kanaalien johdosta.

20180915_104249

Toinen pysähdys oli Figueira de Fozin kaupunki, joka on kuuluisa valkoisesta hiekkarannastaan. Ilma oli yhtäkkiä kovin sumuinen kun olimme siellä, mutta ranta tosiaan oli kaunis. Kävin uittamassa varpaitani Atlantissa ja totesin samalla aaltojen olevan aika villejä verrattuna sisämeriin. Hameenhelmat kastuivat reisiin saakka, vaikka en todellakaan mennyt syvälle. Rannan suuntaisella kävelykadulla oli kirpputori, jota kiertelimme hetken ennen kuin jatkoimme matkaamme Lissaboniin.